20 social medie opslag der styrker din virksomhed
Rigtig mange virksomheder er tilstede på mindst én SoMe platform. Og nogle gange kan det kan det godt være svart at finde ud af, hvor man skal være præsenteret. Men hvis du finder ud af, hvor din målgruppe er, og opretter din virksomhed der, skal du nok få følgere.
Når du så har fundet den rigtige SoMe platform, kan det godt være svært at finde noget at skrive om.
Her er 20 ideer til, hvad du kan gøre. Og hvis du laver én hver uge, har du til 20 uger.
1. Promovér din hjemmeside
Et godt sted at starte er, at promovere din hjemmeside.
Når du deler din hjemmeside, får kunderne et godt indblik i, hvor de bliver ført hen, hvis de klikker på linket.
Deler du din hjemmeside via Instagram, skal du lave et skærmprint og klippe det til og sætte det ind som et billede.
Deler du via Facebook eller LinkedIn tager den selv billede og titel fra hjemmesiden. Derfor er det vigtigt at du har et godt billede, der bliver sendt til sociale medier (Open Graph).
2. Fortæl en historie
En god måde at engagere dig med dit publikum på sociale medier er at fortælle en historie. Denne historie kan handle om din virksomhed, om en relateret oplevelse, eller din virksomheds mission, og hvordan den blev til, hvad den er i dag.
Du deler lidt baggrundshistorie med dit publikum, giver dem noget at forholde sig til og får dem interesseret i, hvad du har at tilbyde.
3. Del BTS (Behind The Scenes) indhold
Kunderne kan godt lide din virksomhed. Og deling af indhold bag kulisserne på sociale medier, giver dem mulighed for at forstå den daglige drift, der genererer de produkter eller tjenester, de køber.
For eksempel, hvis du er et tøjfirma, kan du dele en video, der viser, hvordan dine produkter er lavet, eller en produktionsvirksomhed kunne dele en video fra, hvordan et produkt bliver til.
4. Lav “how to” videoer
Deling af små “how to” videoer på sociale medier, er en fantastisk måde at skabe engagement med dit publikum, især hvis indholdet er relevant for dine produkter eller ydelser. Kunderne sætter pris på, at du er villig til at hjælpe dem med at få succes med dit produkt, og de fortsætter med at vende tilbage til din platform for at finde lignende oplysninger i fremtiden.
Denne type indlæg giver mulighed for kreativitet, da det ikke nødvendigvis behøver at være tekstbaseret. Du kan oprette en informativ videoundervisning, infografik eller hvad der bedst opfylder dine behov.
5. Del branche relateret indhold
Dit publikum følger dig på forskellige SoMe platforme, fordi de godt kan lide, det du har at sige. Derfor kan du med fordel dele indhold fra brancherelaterede artikler, videoer eller andet indhold fra andre SoMe platforme eller hjemmesider.
Det viser, at du sætter dig ind i, hvad der trender inden for din branche.
6. Lav videoer
Den gennemsnitlige engagementsprocent på for eksempel Facebook ligger under 0,2%, hvor engagementsprocenten for videoer ligger lige under 0,3%. Så man kan udlede af dette, at der er 50% større chance for at dit publikum reagerer på en video end et tekst- eller billedopslag.
Så det er bare om at udnytte dette og komme i gang med at lave nogle videoer. De behøver ikke at være med filmhold og alt muligt … mindre kan gøre det.
7. Del blog indhold
Krydsopslag med indhold fra din blog er en fantastisk måde at drive trafik til dit websted og sprede dit blogindhold for et publikum, der måske ikke er bekendt med det. For eksempel bliver mine blogindlæg delt på min LinkedIn profil og Facebook side.
8. Brug hashtags
Hashtags (#) er ikke noget vi kun bruger på Twitter og Instagram. Det kan bruges på de fleste SoMe platforme. Se et hashtag som et søgeord du tillægger dit opslag.
Et hashtag skal passe til det du skriver om, så ud over en fængende tekst, kan du også lave små “søgeord” der passer til teksten.
Der er lidt skriverier frem og tilbage om, hvor mange hashtags man kan bruge, men en god rettesnor er 3 – 5 stk.
Du kan også “opfinde” virksomhedens eget hashtag, et som er unikt for din virksomhed. Men vær opmærksom på, at alle kan bruge det.
Nogle gange kan det godt være svært at finde på de rigtige hashtags, men bare gi’ det et forsøg.
Hashtage til dette opslag kunne være: #socialemedier #videoopslag #marketing #behindthescenes
9. Del produkt billeder
Et billeder siger mere end 1.000 ord og billeder er gode til at give et hurtigt overblik over et produkt.
Har din virksomhed fysiske produkter, er det åbenlyst at du skal bruge dine SoMe platforme til at vise dem frem.
Du kan godt selv tage nogle billeder, men undersøgelser viser at professionelle billeder ofte får større opmærksomhed.
10. Lav konkurrencer og giveaways
Ved at lave konkurrencer og giveaways skaber du et stort engagement med dit publikum.
Konkurrencerne skal selvfølgelig følge de retningslinjer, der er på den SoMe platform du laver den på.
Nye produkter eller ydelser er gode anledninger til at lave en konkurrence, der skaber opmærksomhed.
11. Del tilbud og udsalg
Har du et godt tilbud, eller holder du udsalg, er sociale medier rigtig godt til at lave en masse larm. Jo flere SoMe platforme du larmer på, jo større publikum kommer du ud til.
12. Fremhæv produkter
Sociale medier er et godt værktøj til at fremhæve produkter eller ydelser.
Du kan med fordel lave live udsendelser, video og billeder til at skabe en god stemning produktet.
13. Del ledige stillinger
Har du en ledig stilling kan du bruge sociale medier til at søge efter din nye medarbejder.
Ud over at dele jobopslaget, kan du jo lave en video, der viser din virksomhed og medarbejdere frem.
14. Lav “bare spørg” events
Lav en live FAQ.
Hiv en aftentime ud af kalenderen, hvor dit publikum har mulighed for at stille spørgsmål til din virksomhed og/eller produkter.
15. Promovér events
Har du et event, er det oplagt at bruge dine SoMe platforme til at larme ud om det.
Start i god tid. Og lav eventuelt et early bird tilbud til at lokke flere til eventet.
16. Larm om nye produkter
Når du har et nyt produkt, vil du helt sikkert også gerne have det solgt.
Brug sociale medier til at promovere produktet. Igen har du alle mulighed for at vise ALT om produktet.
Jeg anbefaler, at du bruger video. På den måde kan du vise din egen passion for produktet samt, hvordan det virker og alt andet omkring produktet.
17. Lav CTA’s (Call To Action)
En god Call To Action fanger dit publikum og får dem til at foretage en handling.
På sociale medier vil det typisk være en form for grafik med et godt tilbud (FÅ 20% NU!) eller noget i den stil.
Det kan ogå være en video, hvor du opfordrer til at klikke over på hjemmesiden for at læse mere om noget, tilmelde nyhedsbrev eller noget helt andet.
18. Del dine/virksomhedens værdier
Det siges, at man ikke kan sælge på CSR og værdier. Men jeg vil til en hver tid påstå, at virksomheder der fortæller en god historie om, hvad deres værdigrundlag er, skaber tillid og i sidste ende flere følgere og mere salg.
Men det gælder selvfølgelig om at leve op til det man siger, ellers får det modsatte effekt.
19. Lav live sessions
De fleste SoMe platforme tilbyder mulighed for at lave live sessions.
Det vil sige, at du har kan arrangere live sessions med dine følgere, hvor du har mulighed for at skabe gode relationer til dine følgere.
Specielt her under Corona pandemien har flere, specielt detail, virksomheder brugt live sessions til at holde forbindelsen til deres kunder.
20. Del indhold på tværs af dine facebook sider
Nogle virksomheder har flere Facebook-profiler, der svarer til forskellige segmenter af deres forretning. Hvis dette er dig, så del indhold fra dine andre Facebook-profiler til din hovedprofilside for at gøre dit publikum opmærksom på de forskellige typer indhold, du har at tilbyde.
Kategorier
Nyeste blogindlæg
20 social medie opslag der styrker din virksomhed
5. maj 2021Hjælp Google med at hjælpe dig
29. april 2021Sådan kan du engagere dine følgere på hjemmesiden og sociale medier
15. april 2021Om by Markvig
by Markvig arbejder med marketing på et lavpraktisk plan.
Jeg gør det simpelt at have en god marketingstrategi og kan samtidig eksekvere opgaverne og dermed spare virksomheder penge, da de ikke skal ud og hyre eksterne leverandører til at klare marketingopgaverne.
Jeg hedder Hallur Markvig, og ejer by Markvig.
Navnet by Markvig dækker over flere koncepter:
Til erhverv er der Marketing by Markvig.
Til private er der Fotografi by Markvig.
Og som noget helt specielt har jeg De Sidste Billeder by Markvig.
Ta' fat i mig og hør mere om, hvad jeg kan gøre for din virksomhed.