3 tips til at kommunikere bedre til dine kunder #1
Hvem taler du til?
Andre fagfolk? Regnskabschefen? Nye kunder? Søgemaskinerne?
Svaret er – Dem alle sammen.
Men er det alle der rent faktisk forstår dig?
Når vi kommunikere har vi tendens til at at bruge fagsprog og indforstået tale, og det er også helt fint, hvis dem vi taler til er fuldstændig indforstået med det, der bliver talt om.
Men hvad med nye kunder, forstår de det samme? En ny kunde kan jo være én, der er ude at undersøge markedet og måske ikke er helt med på fagsproget endnu.
For slet ikke at tale om ledelsen eller regnskabschefen, der måske skal sige god for en eventuel investering. Her er det rigtig vigtigt at hun/han forstår hvad der skal købes.
Til sidst har vi søgemaskinerne. Hvis du kommunikerer i klart og tydeligt sprog til kunderne, rammer du også søgemaskinerne. Så enkelt er det … Næsten.
Hvem skal forstå hvem?
Hvis jeg laver en Google søgning på “hvordan får jeg kunderne til at forstå min virksomhed” på engelsk, er svaret meget tydeligt:
-
Understand Your Customer
-
Know the customer, The Importance Of Knowing Your Customer
-
Know your customers’ needs
- Og jeg kunne blive ved…
Det er tydeligt at se, hvem der skal forstå hvem.
Så når vi som virksomhed forstår vores kunder og sætter os i deres sted, vil de også forstå os.
Metoder
Når vi skal vælge, hvilken metode vi skal bruge til at kommunikere, er der et væld af muligheder.
Og igen gælder det om at kende kunderne og hvilket niveau de er på.
- Tale
Vær opmærksom på din modtager. Taler du meget teknisk og indforstået, og modtageren ikke lader til at forstå dig, skal du nok bruge nogle andre ord til at forklare dig. Den der står overfor dig kan jo ikke klikke væk, for at finde et andet sted for at få en bedre forklaring. - Tekst
Skriv i klart og tydeligt sprog. Undgå indforståede forkortelser, og hvis de ikke kan undgås, så forklar dem.
Skriv direkte til den, der læser og ikke til en hel menneskemængde. Det vil sige, brug “du” i stedet for “I”. - Billeder
Billeder kan være med til at understøtte en beskrivende tekst. - Video
En kort video med godt lys og god lyd kan vise brug og funktion.
De 3 tips
- Forståelse af dine kunder kræver, at du sætter dig selv i deres sted. Se hvor dine kunder har kontakt med din virksomhed, for eksempel hjemmeside og sociale medier, møder og besøg, telefonopkald, korrespondance, leverancer, fakturaer, datablade med flere.
- Lav kundetilfredshedsundersøgelser. Du får værdifuld indsigt. Men bed ikke om feedback, hvis du ikke er parat til at foretage ændringer. Når du foretager forbedringer, skal du fortælle dine kunder, hvad du har gjort som et resultat af deres feedback. Veludarbejdede kundeundersøgelser kan fortælle dig ting, du måske ikke ved. Ikke alle klager, når de er utilfredse. I stedet fortæller de deres venner om deres dårlige oplevelse og handler andre steder. Medmindre du spørger dine kunder, opdager du måske aldrig, hvad der gik galt.
- Lav en strategi for, hvordan virksomheden kommunikerer til omverdenen. Det er alt lige fra receptionen til kundeservice, salg, support og over til leverance. En rød tråd i kommunikation giver kunderne tryghed og de føler sig godt behandlet. Det resulterer i, at de vender tilbage og højest sandsynligt tager de nye kunder med.
Kategorier
Nyeste blogindlæg
20 social medie opslag der styrker din virksomhed
5. maj 2021Hjælp Google med at hjælpe dig
29. april 2021Sådan kan du engagere dine følgere på hjemmesiden og sociale medier
15. april 2021Om by Markvig
by Markvig arbejder med marketing på et lavpraktisk plan.
Jeg gør det simpelt at have en god marketingstrategi og kan samtidig eksekvere opgaverne og dermed spare virksomheder penge, da de ikke skal ud og hyre eksterne leverandører til at klare marketingopgaverne.
Jeg hedder Hallur Markvig, og ejer by Markvig.
Navnet by Markvig dækker over flere koncepter:
Til erhverv er der Marketing by Markvig.
Til private er der Fotografi by Markvig.
Og som noget helt specielt har jeg De Sidste Billeder by Markvig.
Ta' fat i mig og hør mere om, hvad jeg kan gøre for din virksomhed.