Hjælp Google med at hjælpe dig
Du kommer ikke uden om det …
GOOGLE!
Google er uden tvivl den største søgemaskine i hele verden. Og YouTube kommer nr. 2
Så hvis din virksomhed ikke kan søges frem på Google. Findes den ikke. Det fik jeg i hvert fald at vide på et SEO kursus engang.
Og måske er der noget om det. For hvad er det første du selv gør, når du skal finde et produkt, virksomhed eller en vejledning til et eller andet “gør det selv” projekt?
Du googler det lige.
Men det, der er på Google, er ikke helt kommet der af sig selv. Eller jo … Google indekserer hele tiden internettet for indhold. Og jo bedre indholdet er lavet, jo bedre søgeresultater kommer der frem.
Du kan gøre rigtigt meget for at hjælpe Google på vej til, at indeksere din virksomhed fra forskellige platforme.
Her er 6 tips til, hvad du kan gøre.
Google My Business
Google My Business er rigtig godt for alle virksomheder. Og så er det oven i købet gratis.
Men det er specielt godt, hvis din virksomhed er lokal og/eller har flere lokationer.
Med Google My Business får du en plads i højre side af Google Søgningen. Men det bliver dog kun vist, hvis søgningen passer rigtigt godt på din virksomhed, eller nogen søger på dit firmanavn. Hvilket rigtig mange i øvrigt gør, da de åbner browseren og skriver firmanavn i søgefeltet.
Dette bliver kun vist ved søgninger fra en computer.
I Google My Business har du mulighed for at skrive ALT om din virksomhed.
Firmanavn, kontaktoplysninger, virksomhedskategori og åbningstider. Men du har også mulighed for at lægge billeder op fra virksomheden, så besøgende kan få et godt forhåndsindtryk inden de besøger dig. Det er også her Google anmeldelser bliver vist. Du kan skrive om produkter, lave tilbud med udløbsdato og små “blog” indlæg.
Hvis du ikke har lavet en Google My Business “side”, er det bare om at komme i gang.
Linket er her. Så der er ingen undskyldning. Du skal selvfølgelig have en Google konto for at kunne gøre det.
Mobilvenlighed
Du kender det sikkert fra dig selv … Du skal lige lede efter noget på nettet, stikker hånden i lommen og hiver plastikhjernen frem.
Lige meget, hvor man kigger efter statistik for, hvor mange der bruger mobilen til søgninger, er det ca. 50/50 mobil/computer.
For nogle år siden meldte Google ud, at de ikke længere ville vise hjemmesider, der ikke var mobilvenlige på mobil søgninger. Og den dag i dag, er der stadig mange hjemmesider, der ikke er mobilvenlige.
Hvad gør så en hjemmeside mobilvenlig?
Jeg kan starte med et bandeord som responsiv.
En responsiv hjemmeside, er en hjemmeside, hvor elementerne tilpasser sig browser størrelsen, altså skærmbredden.
Men det står ikke alene. Det er også vigtigt at klikbare elementer ikke ligger for tæt på hinanden. Lige som at tekst skal have en passende størrelse, så det kan læses på en lille skærm.
Du kan tjekke om din hjemmeside er mobilvenlig her.
Hjemmesiden som helhed
Når først der er kommet en bruger ind på din hjemmeside, gælder det om at holde fast på den.
Det vil sige, at hurtigt ind og hurtigt ud, er en rigtig dårlig ide i forhold til Google placering, også kaldet bounce rate (afvisningsprocent).
Hvordan holder du så på folk?
Det gør du ved at have en spændende hjemmeside.
En spændende hjemmeside er informativ, den indeholder unikke billeder og video, der giver brugeren værdi.
En god hjemmeside hjælper også brugeren til at tage en beslutning eller lære noget nyt.
Sidst men ikke mindst skal den være hurtig. Vores zapper hjerne er ikke særlig tålmodig, så det skal bare gå stærkt, ellers er brugeren væk igen. Vi bruger faktisk gerne mere tid på at finde et nyt sted, end at blive hængende til en lidt langsom side er læst ind.
Billeder
Google kan ikke se præcist, hvad der er på billederne på hjemmesiden (Men AI og Big Data er godt på vej med fuld billedgenkendelse). Så derfor er det vigtigt, at du fortæller Google hvad der er på.
Alt efter, hvilket hjemmesidesystem du bruger er der en mulighed for at tilføje en alt tekst til billedet.
Med alt teksten kan du fortælle, hvad der er på billedet. Og det indekserer Google også. Alt teksten bliver også brugt til at hjælpe svagtseende, der med hjælpefunktioner kan få læst op, hvad der er på billedet.
Tekst
Teksten på hjemmesiden er VIGTIGST!
Det er her du har mulighed for at fortælle Google, hvad hjemmesiden handler om.
Skriv til mennesker og ikke til maskiner. Det vil sige, skriv som om at der sidder én person over for dig.
Brug så vidt muligt direkte og personligt sprog. Det gør at du møder brugeren i øjenhøjde.
Det er også vigtigt, at du deler teksten op og bruger overskrifter.
H1 bruges til titlen og må kun være på hver side én gang. H1’eren fortæller Google, hvad siden handler om.
H2 bruges til at dele teksten op så brugeren nemmere kan danne sig et overblik over, hvad der er af info på siden. Google kigger også på H2 i forhold til indholdet.
H3 kigger Google ikke så meget mere på. H3 bliver mere sidestillet med fed skrift. H3 er dog stadig godt til at bryde en laaaang tekst op i mindre spiselige bidder.
H4, H5 og H6 Kigger Google ikke på og der er kun få eksempler på, at de bliver brugt.
Fed skrift og skråskrift er rigtig godt til at fremhæve noget du gerne vil have brugeren skal lægge mærke til.
Hvor meget skal jeg så skrive?
Her er der mange forskellige meninger, hvis man laver en google søgning på emnet.
Men du går ikke helt galt i byen hvis du skriver
- omkring 300 ord på en produktside (webshop).
- 300 – 600 ord på en ydelsesside.
- 1.000 – 3.000 ord i et blog indlæg.
Men det skal selvfølgelig give mening. Og man skal ikke bare lave en masse tekst for at fylde på. Det gennemskuer brugen og smutter hurtigt igen (afvisningsprocent). Specielt nogle opskrift blogs er “gode” til at fylde en masse tekst på.
Google kigger ikke kun på, hvor længe brugeren bliver på siden, men også på, hvor langt ned på siden brugeren kommer. Så derfor er det vigtigt at beskrive godt om det du sælger, gerne blandet med billeder og video.
Til info så er dette blogindlæg 1.241 ord langt.
Hjemmesideadressen
Som i den vilde natur gælder det om, at få spredt sig mest muligt. Det vil sige, at du skal sørge for at få din hjemmesideadresse er registreret så mange steder som muligt.
Har du en facebook og/eller LinkedIn virksomhedsside, så sørg for at din hjemmesideadresse er sat på.
Har du en YouTube kanal, så skal den også være der og gerne i beskrivelsen på hver video.
Har du samarbejdspartnere kan det også være en god ide at dele hjemmesideadresser, så I kan linke til hinanden. Det er også det man kalder backlinking. Jo større relevans det har, jo mere klapper Google i hænderne. Det vil sige, at sælger du garn og får den lokale ostemand til at linke til dig, har det ikke den helt store relevans. Og så giver det ikke så stor effekt.
Hvad kalder man så hele denne indsats?
Det er meget nemt … Søgemaskineoptimering.
Jeg håber at du kan bruge mit indlæg til noget, så du kan komme i gang med at hjælpe Google.
Har du brug for lidt sparring til at komme i gang, så giver jeg gerne en halv times gratis feedback.
Bare tag fat i mig.
Kategorier
Nyeste blogindlæg
20 social medie opslag der styrker din virksomhed
5. maj 2021Hjælp Google med at hjælpe dig
29. april 2021Sådan kan du engagere dine følgere på hjemmesiden og sociale medier
15. april 2021Om by Markvig
by Markvig arbejder med marketing på et lavpraktisk plan.
Jeg gør det simpelt at have en god marketingstrategi og kan samtidig eksekvere opgaverne og dermed spare virksomheder penge, da de ikke skal ud og hyre eksterne leverandører til at klare marketingopgaverne.
Jeg hedder Hallur Markvig, og ejer by Markvig.
Navnet by Markvig dækker over flere koncepter:
Til erhverv er der Marketing by Markvig.
Til private er der Fotografi by Markvig.
Og som noget helt specielt har jeg De Sidste Billeder by Markvig.
Ta' fat i mig og hør mere om, hvad jeg kan gøre for din virksomhed.