Image

Stockbilleder – fordele/ulemper

Man siger jo, at et billede siger mere end 1.000 ord. Og billeder er en meget vigtig del af virksomhedernes visuelle platform.

Billeder inviterer publikum dybere ind i dit indhold. Billeder kan få os til at grine eller græde, de kan forklare, de kan underholde, provokere og inspirere.

Billeder kan også bruges til at dele teksttungt indhold op, så det er nemmere for læseren at komme igennem.

Vi bruger billeder på hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve og trykt materiale. Så det er vigtigt at vi gør det rigtigt, og lægger noget energi i at bruge de rigtige billeder.

Hvad er et stockbillede?

Stockbilleder er egentlig bare billeder, der ligger på lager. Men når vi snakker om stockbilleder, er den generelle opfattelse, at det er noget man køber via en eller anden online service. Men man kan sagtens have sine egne stockbilleder.

Fordele ved stockbilleder

Her er nogle punkter til, hvorfor det er en fordel at bruge stockbilleder.

Kvalitet

De fleste steder, hvor man kan købe stockbilleder stiller høje krav til kvaliteten. Lys, detaljer, farver og opløsning skal være i orden.

Hastighed

Står du her og nu, og skal bruge et billede, skal du ikke først vente på en fotograf. Du går bare på nettet og finder det du skal bruge.

Udvalg

Udvalget af stockbilleder er stort … som i giga enormt.
Der er mange hjemmesider, der sælger dem eller tilbyder dem gratis, og hver af disse har tusinder af billeder.

Pris

Stockbilleder ligger i mange forskellige prislejer. Nogle gange køber man ét enkelt, og andre gange kan man købe en pakke med billeder. For det meste er det billigere end at hyre en fotograf.

Så nu har jeg gjort alle fotografer, inkl. mig selv arbejdsløse…
Men det er nu ikke helt så sort/hvidt.

Ulemper ved stockbilleder

Selv om at der er mange fordele ved at bruge stockbilleder, er der faktisk også ulemper, som er vigtige at tage i betragtning, når du skal vælge, om du skal købe eller hyre.

Licensbegrænsninger

Stockbilleder er begrænset af licenser. Det vil i bund og grund sige, at du ikke selv ejer billederne selv om du køber dem. Du køber brugsretten til billederne.

Alle, der sælger stockbilleder har deres egne regler for brug. Og det er noget du skal sætte dig ind i, inden du bare smider billederne op på hjemmesiden, sociale medier med mere.

Hyrer du selv en fotograf, er billederne dine og det er kun dig, der må bruge dem. Der er så godt nok lille en lille twist med ophavsret. Men den tar’ vi i et andet blogindlæg.

Flere købere

Da stockbilleder er tilgængelige for at alle kan købe dem, betyder det også at du ikke kan styre, hvor et billede bliver brugt. Og det kan i sjældne tilfælde skade dit brand.

Et meget godt eksempel er mig selv. Jeg har et koncept, hvor jeg laver mindebøger med billeder fra begravelser. Jeg skulle lave noget materiale til noget i forbindelse med børn og sorg, og kunne ikke lige finde på, hvad jeg skulle lave som billede.

Jeg fandt et stockbillede på nettet af et barn, der stod og krammede en bamse. Det var helt fint og det viste situationen med et barn, der var ked af det.

Noget tid efter, har jeg en kunde forbi mit studie, der ser min flyer og spørger om jeg har noget med alkoholisme at gøre…

Det viser sig så, at en organisation der arbejder med emnet også har brugt billedet.
Så derfor skal man passe på med ikke at blive sat i forbindelse med noget, der ikke har med ens brand at gøre.

Ikke unik

I og med at der er flere, der kan købe de samme billeder, er de jo ikke unikke til dit brand.

Stockbilleder er ofte overpoleret og “skinnende”. Og det er faktisk ofte tydeligt at se, hvornår en virksomhed har købt billeder i stedet for at få lavet sine egne.

Der bør være en relation mellem det kunderne bliver præsenteret for, når de støder på virksomheden på div. visuelle platforme, og hvad de ser, hvis de besøger virksomheden.

Få lavet dine egne stockbilleder

Nogle virksomheder vælger at hyre en fotograf til at komme og lave en stak billeder, som kan bruges løbende.
Det kan være medarbejdere, lokalerne, opstillede stemningsbilleder, produkter med mere.

4 hurtige
  1. Det rigtige billeder bygger relationer
    På mange måder handler det om tillid. Billeder giver en god mulighed for at skabe en troværdig relation, da de kan spredes på mange platforme.
  2. Billeder bygger på dit brand
    At have originale professionelle billeder, skiller dig ud fra mængden og det giver igen et godt indtryk, der er med til at fortælle historien om din virksomhed.
  3. Personliggør dine stockbilleder
    Vis jeres team frem, hvem er I? Når kunden kan se et billede af den kundeservicemedarbejder, de skal i kontakt med, bliver kommunikationen allerede lidt nemmere.
  4. At hyre en professionel kan på den lange bane godt være billigere
    At investere i dine egne professionelle billeder betyder, at du ejer disse originale billeder. Der er ingen licens at betale. Og hvis du har planlagt det godt, kan du bruge disse billeder igen og igen. På den måde kan det være omkostningseffektivt at have originale billeder. At hyre en professionel fotograf kan også spare tid og besvær. Du kan hurtigt bruge meget tid på at lede efter det rigtige billede.

Afsluttende bemærkning

Bruger jeg selv stockbilleder? Ja da, men hovedsagelig til mine blogindlæg. Med mindre at jeg har noget i arkiv der kan bruges.
Langt de fleste af de billeder jeg har liggende er jo kundernes, så dem kan jeg ikke bare bruge løs af.

Jeg håber at du har fået noget ud af dette blogindlæg, og kan se forskellen på, hvor og hvornår du kan bruge stockbilleder og/eller hyre en professionel.

Kategorier


Nyeste blogindlæg


Om by Markvig

by Markvig arbejder med marketing på et lavpraktisk plan.
Jeg gør det simpelt at have en god marketingstrategi og kan samtidig eksekvere opgaverne og dermed spare virksomheder penge, da de ikke skal ud og hyre eksterne leverandører til at klare marketingopgaverne.

Jeg hedder Hallur Markvig, og ejer by Markvig.
Navnet by Markvig dækker over flere koncepter:
Til erhverv er der Marketing by Markvig.
Til private er der Fotografi by Markvig.
Og som noget helt specielt har jeg De Sidste Billeder by Markvig.

Ta' fat i mig og hør mere om, hvad jeg kan gøre for din virksomhed.

6070 7735
info@bymarkvig.dk